A szerencsejáték vállalatok szponzoráció tekintetében egyre komolyabb szeletet hasítanak ki a Forma-1-es versenysorozat tortájából. Az alábbi írásban azt taglaljuk, pontosan milyen szerepet is vállalnak, és mi várható a jövőben!
A kaszinók és a Forma-1-es csapatok pénzügyi kapcsolata
A Forma-1 egy rendkívül népszerű sportág, amelyet emberek millió követnek versenyről versenyre világszerte. A hihetetlen sebességre képes autók, valamint az őket irányító versenyzők sokakat lenyűgöznek. A Forma-1 azonban nem is létezhetne szponzorok nélkül. Ebben az esetben elsőre logikusan tűnik az, hogy a nagy autógyártókra, és a hozzájuk kapcsolódó szolgáltatókra gondolunk. A Forma-1 azonban annál sokkal nagyobb üzletet jelent, hogy az autóiparon kívüli vállalatok ne használják ki annak az előnyeit. Ennek megfelelően már hosszú ideje rengeteg szponzor vesz rész a Forma-1 működésében. Sőt, egy ideje már az online szerencsejáték oldalak, sőt, az online kaszinók is megjelentek a szponzorok között. Ezzel kapcsolatban egészen biztosan sokakban felmerül az a kérdés, hogy a hasonló szolgáltatók, mint amelyek például a www.legjobbmagyarkaszinok.com oldalon is megtalálhatóak, mit szeretnének elérni a Forma-1 szponzorációjával, miért éri meg számukra ez a szponzorációs lehetőség. Az alábbiakban tehát annak járunk utána, hogy milyen szerepe van ezeknek a szerencsejáték szolgáltatóknak a híres autós sport támogatásában.
A Forma-1 szponzorációjának változása
Először is azonban nézzük meg, hogy hogyan alakult a Forma-1 szponzorációja a korábbi években. Ez pedig azért is érdekes, hiszen a szerencsejáték sokáig tiltott dolog volt, azaz az ezen a területen működő vállalatok nem vehettek részt a versenysorozat támogatásában.
Egészen a 2000-es évek közepéig az F1-es események megtekintése egyben azt is jelentette, hogy dohány- és alkohol reklámokkal bombázzák a nézőket. Különösen a dohánygyártó cégek szponzorációja volt jellemző, és volt olyan időszak, amikor mindössze egy-két olyan csapat volt, amelynek a támogató között szerepelt ilyen cég.
Ez mostanra természetesen teljesen megváltozott, mivel a sportágban minden dohányreklámot teljesen betiltottak. Sőt, ezzel együtt az alkohol reklámozása is egyre jobban visszaszorul. Ma már ugyanis inkább az alkoholmentesség és a vezetés kapcsolata a hangsúlyos üzenet. Ezzel pedig hatalmas szponzorok estek ki a Forma-1 versenysorozata mögül. A szerencsejáték ipar pedig helyettük kapott helyet.
A Forma-1 első szerencsejáték szponzorációjának hatása
A Forma-1 sokáig teljes mértékben elzárkózott a szerencsejáték szponzorációtól. 2020-ben azonban változások álltak be a menedzsmentben, akik a szponzorációs stratégián is változtattak. Ekkor kötötték az első szerencsejáték szponzorációs szerződést is. A vállalat a 188Bet volt, amely F1 Asia hivatalos fogadási partnerévé vált. Sőt, a szerencsejáték vállalat egészen 2024-ig szóló szerződést írt alá. A jelentős befektetésért cserébe a szerencsejáték szolgáltató hatalmas nyilvánosságot kap a motorsport világától. A márkanév mostantól jól látható lesz a négy ázsiai pályán a versenynaptárban, miközben további promóciót kap a digitális csatornákon keresztül.
Ez a szponzoráció azért is fontos mivel a cél az, hogy a szponzor vállalat a Forma-1-es fogadási közösség első számú választása legyen. Bár ez a szponzor már most is népszerű, mindig van lehetőség a növekedésre, és jelenleg további fogadási lehetőségek és az élő piaci közvetítések bővülésének lehetősége áll rendelkezésre.
Ebben a tekintetben a 188Bet most egyértelmű előnyben van, mivel exkluzív fogadási adatokat kap a sportág irányító testületétől. Ez segíteni fogja az ügyfélbázisának kiépítését, mivel a számlatulajdonosok nagyobb lehetőséggel rendelkeznek a tájékozott fogadáshoz. Ez egy nagy lehetőség a vállalat számára, de az előnyök nem csak egyirányúak.
A szerencsejáték vállalatok szerepvállalása
Az azóta eltelt időben pedig számos partnerséget és szponzori szerződést kötöttek az F1-es csapatok és a szerencsejáték ipar között. Az egyik legjelentősebb a McLaren Racing Team és a szerencsejáték óriás, az Entain közötti többéves partnerségi megállapodás. Ezt 2021-ben írták alá, éppen a Monacói Nagydíj előtt.
A londoni tőzsdén jegyzett Entain a világ egyik legnagyobb sportfogadási és szerencsejáték csoportja, online és offline egyaránt. Az Egyesült Királyságban székhellyel rendelkező csoport világszerte rendelkezik irodákkal, és a sportfogadás legismertebb márkáit működteti. Emellett pedig számos szerencsejáték oldal is a portfóliójukba tartozik, így további előnyöket is szerezhetnek a szponzorációval.
A partnerség keretében a csapat az Entain márka logóit viseli, míg az oldalak speciális promóciókat indítanak az F1-es eseményekre. Emellett pedig a két fél együttműködésüket társadalmi ügyek népszerűsítésére is felhasználja.
Mit hozhat a jövő?
A szerencsejáték vállalatok egyre nagyobb szerepet kapnak a különféle sportok szponzorációjában. Éppen ezért ezek a vállalatok igyekeznek olyan területeket és sportokat találni, ahol kevésbé jellemző, hogy a hasonló vállalatok már jelentős szerepet vállaltak volna.
A Forma-1 esetében eddig az volt a jellemző, hogy a szerencsejáték vállalatok viszonylag lassan kerültek be a szponzorok közé. A lassú felzárkózás egyik oka az lehet, hogy a 188Bet most egyértelmű előnyben van a sport első számú szolgáltatójává válásért folytatott versenyben. Az exkluzív adatokhoz való hozzáférés nagy előrelépés, ami hatalmas előnyt jelent ennek a vállalatnak.
A jelenlegi szponzoroknak a Forma-1 ázsiai szektorát sikerült lekötniük, ami hatalmas lépésnek számít. Ez azonban még mindig rengeteg teret hagy más szolgáltatók számára a szponzorációs feladatokban. Különösen azokon a területeken, ahol még kevésbé jellemző a szerencsejáték szponzoráció jelenléte az F1-ben, mint például Nyugat- és Kelet-Európa, Észak- és Dél-Amerika. Bár ez utóbbiakról egyelőre nem áll rendelkezésre információ, egészen biztos, hogy hamarosan ezeken a piacokon is megjelenik majd egy-egy olyan szerencsejáték vállalat, amely ezért az exkluzivitásért cserébe hajlandó nagyobb összeget áldozni a sport szponzorációjára.
Összefoglalás
Összefoglalva elmondhatjuk, hogy a szerencsejáték ipar hosszú idő után nemcsak szerepet kapott a Forma-1 szponzorálásában, de ez a szerepe egyre inkább növekszik, és egyre fontosabbá válik mindkét fél számára. Bár vannak olyanok, akik ezt nem nézik jó szemmel, de ahogy az Entain-Mclaren partnerség is mutatja, vannak olyan együttműködési lehetőségek, amelyek túlmutatnak a puszta reklámozáson, és mindkét félnek lehetővé teszik, hogy megmutassák a szociálisan tudatos oldalukat. Ez pedig hatással lehet a további szponzorációkra, illetve azok elfogadottságára is, ami egészen biztosan egy új fejezethez fog vezetni a Forma-1 támogatásai során.